Pedersens Bakeri AS

%

Lånebeløp: 1 100 000 kr
Rente: 10%
Varighet: 36 mnd
Risikoklasse: B

Om bedriften

Pedersen Bakeri AS ble stiftet i 1922 og relansert i 2014, og er et ledende bakeri, konditori og cateringbedrift i Tromsø som produserer kaker, småbakst, catering og brød.

Bakeriet har blitt drevet i flere generasjoner; dagens bakeri er fra 1993 drevet av Jan Kåre Pedersen, som fra 1998 var regionsdirektør i Mesterbakeren. I perioden etter dette hadde Pedersen Bakeri et nært samarbeid med Mesterbakeren, hvor Pedersen produserte brød og andre bakevarer som Mesterbakeren leverte til Rema 1000 i Nord-Norge.

Bilde: Pedersen Bakeri har både eget utsalgssted og driver med catering.

Bakeriet ble i en økende grad involvert i Mesterbakeren sin virksomhet, og ble i 1998 fusjonert inn i Mesterbakeren. I 2013 ønsket Rema 1000 en økning av kvaliteten på bakevarene, og gav derfor Jan Kåre Pedersen muligheten til å starte opp Pedersen Bakeri på nytt for å bli en av hovedleverandørene til Rema 1000.

Pedersen Bakeri sitt foreløpige regnskap for 2019 viser en omsetning på ca. 22,1 millioner kroner og EBITDA på 2 millioner kroner.

Lånebehov

Pedersen Bakeri ønsker å låne 1,1 millioner kroner som delvis betaling for oppkjøpet av et cateringselskap i Tromsø.

Som en del av Pedersen Bakeri sin vekststrategi har selskapet identifisert en oppkjøpsmulighet innen catering. Selskapet som skal kjøpes (“Målselskapet”) er et cateringselskap i Tromsø som leverer mat til de fleste anledninger, både til private og bedrifter. I tillegg til å levere catering har selskapet også en butikk hvor enhver kan komme innom for en matbit. Foreløpig regnskap for 2019 viser en omsetning på omtrent 23 millioner kroner og EBITDA på ca. 3,3 millioner kroner.

Bilde: En bryllupskake Pederesens Bakeri har laget

Pedersen Bakeri sin motivasjon for oppkjøpet er synergieffektene dette bringer med seg. Selskapet er stort innen catering og dette er et segment hvor Pedersen bakeri ønsker å satse videre. Ved å kjøpe opp målselskapet vil Pedersen Bakeri får flere strategiske fordeler, blant annet tilgang på ny stab, synergi på innkjøp og synergi på distribusjonsledd og tilgang på alle kundene.