Pukka Travels var den første bedriften som fikk lån via FundingPartner, gjennom sitt datterselskap Yachts & Property Management. Bedriften tilbyr opplevelsesturer rundt Tromsø og ligger an til 300 % vekst i år.

– Pukka Travels er først og fremst et opplevelseskonsept. Vi lever for at kundene våre skal ha den beste reiseopplevelsen de noen gang kunne fått, sier Anton Heijbel, daglig leder i Pukka Travels.

Nettsidene til Pukka Travels er fullspekket av bilder med nordnorsk natur som motiv. De vitner om hva selskapet er, men også om hva kunder kan forvente av Pukka Travels. Heijbel har selv tatt nesten alle turene selv, og har god kunnskap om rutene. I tillegg til å være både grunnlegger og CEO er Anton Heijbel skipper på siden, og har vært guide hundrevis av ganger.

– Fjordturen er min personlige favoritt. Under den turen har jeg sett hval og hatt muligheten til å fiske. Det å oppleve naturen fra sin sanne side er veldig spesielt, konstaterer Heijbel.

Lurer du på om du kan få lån via FundingPartner? Svar på våre 10 korte spørsmål som tar under 2 minutter.

Bilde av Anton Heijbel, daglig leder i Pukka Travels.

Daglig leder i Pukka Travels, Anton Heijbel, får stor glede av å nyte naturen. Foto: Privat

Måtte ansette guide som snakker mandarin

Mesteparten av kundene til Pukka er folk som gjerne aldri har seilt før, og som etter en tre-timers tur i Pukka Travels’ båter bærer vitnesbyrd om en tur uten sidestykke.

– Vi retter fokuset vårt mot å forstå gjestenes psykologi. I våre interne opplæringer for seilbåtene er det nok med 20 % teknikk, men for å skape gode opplevelser må vi ha 80 % på gjestenes psykologi, sier Heijbel.

Han forsikrer om at gjestene deres ikke trenger noe tidligere erfaring for å kunne seile.

– Vi hadde gjester med 100 ulike nasjonaliteter i fjor, og ofte opplever vi at gjester kommer eksempelvis fra Dubai ikledd shorts. De får alt utstyr de skulle trenge, i tillegg til gjennomgående opplæring og til slutt, en rå arktisk opplevelse. Vi tilbyr også guider som er tilgjengelige under gjestenes opphold, som de får et naturlig forhold til.

Kunder fra Asia har også gjort sitt inntog hos Pukka, og står for 15 % av kundemassen.

– Vi har ganske nylig ansatt en som kan mandarin. Vi ser riktignok at kundene setter stor pris på at vi som reisebyrå møter deres behov, og det kommer godt med for denne kundegruppen som gjerne kommer i litt større grupper på opptil 15 personer, sier Heijbel.

Han poengterer at Tromsø har potensiale til å bli en supersterk reisedestinasjon i fremtiden, og at det er viktig å ha god kunnskap til gjestenes bakgrunn.

– Det har blitt litt for mye folk på Island, mens Tromsø har vokst seg til å bli en premium-destinasjon. Her er det større sjanser for nordlys, og det er lettere å finne både fjell og fjord på samme plass. Tromsø er faktisk blitt rangert som tredje beste reisedestinasjon på TripAdvisor nå.

Bilde tatt av Pukka Travels som viser natur rundt Tromsø

Nordnorsk natur tar opp turistkonkurransen med Island. Foto: Pukka Travels

Kvalitet og miljøfokus, på tross av 300 % vekst

– Vi låner naturen, og dermed må vi også gi noe tilbake til naturen, sier Heijbel.

Pukka Travels var blant de første reiselivsselskapene som ble Miljøtårn-sertifisert. Sertifiseringen ble blant annet gitt på bakgrunn av selskapets nullutslipp-praksis. Den praksisen gjenspeiles i Pukkas bruk av elektriske biler, seilbåter som bruker minimalt drivstoff, samt kompensasjon av utslipp i form av betaling.

Tross 300 % vekst i år påpeker Heijbel at selskapet ikke vil nedprioritere verken natur eller kvalitet når det kommer til arbeidet videre vekst medbringer.

– Selve navnet vårt, Pukka, er et ord som kommer fra hindi som betyr noe som autentisk. Det er en påminnelse om at vi skal ha autentisk kontakt med kundene. Kontakten kan kanskje virke litt rart ved første møte for kunden, men det fungerer bra og kunden assosierer det med kvalitet, sier Heijbel.

Han sier at kvaliteten må videreføres til blant annet reiser som tar utgangspunkt i Bergen, Lofoten og Svalbard, hvis de skal være potensielle fremtidige reisemål. Heijbel nevner også at kanskje mer tropiske reisemål kan bli aktuelle.

– Jeg har selv mye erfaring som produktutvikler i reiselivet fra blant annet Thailand, England og Karibien. Nord-Norge var derimot et uutforsket sted som hadde aktiv industriutvikling. Derfor satset jeg på arktiske turer.

Bilde fra miljødagen Pukka Travels var med å arrangere

Kvalitet er viktig for Pukka Travels, og selskapet slår følgelig et slag for å ta vare på naturen de låner. Foto: Pukka Travels

Ønsker tettere forhold mellom bedrifter og privatpersoner

I form av crowdlending via FundingPartner, fikk Pukka Travels refinansiert et lån som gikk til å kjøpe ny katamaran. Katamaraner er en av nøklene for å kunne holde utslippene nede, og Heijbel stadfester at opplevelsen han fikk av crowdlending var positiv.

– Jeg tenker at konseptet er skikkelig kult og fremtidsrettet. Det viser en mer integrert symbiose mellom bedrifter og folk, så jeg var veldig ivrig etter å teste det, sier Heijbel.

CEO’en forteller også at han håper at de som investerte i lånet via FundingPartner føler seg som en del av et større prosjekt, som gjerne har en større baktanke.

– Jeg ønsker et tettere forhold mellom bedrifter og privatpersoner i Norge. Jeg tror FundingPartner er en del av en spennende utvikling, og har vist seg å være veldig profesjonell. Jeg tror også at långiverne har en viss idé om fremtiden. Norge har tradisjonelt sett fokusert på olje, men den generelle investoren er fremtidsfokusert. Forhåpentligvis har Pukka representert fremtiden for långiverne, avslutter Heijbel.

Har du lyst til å investere i flere lån til bedrifter som Pukka Travels? Registrer deg som investor hos FundingPartner her.

Innholdet på bloggen reflekterer synspunktene til enkeltpersoner som har skrevet eller kommentert i blogginnleggene, og ikke FundingPartner som selskap. Innholdet i innleggene skal hverken anses som råd eller offisielle synspunkter fra FundingPartner.

Gratis investeringsbudsjett

Meld deg på nyhetsbrevet vårt, og få gratis investeringsbudsjett.